NOWY CYRK I SZTUKA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ – Konferencja 2014

Opublikowano:

10534150_669882633102387_6621509881192898718_n

       W dniach 23-25 lipca w Lublinie odbyła się pierwsza interdyscyplinarna konferencja naukowa ’Nowy cyrk i sztuka w przestrzeni publicznej’. Inicjatorem i koordynatorem konferencji była Marta Kuczyńska wspierana przez platformę badawczo – artystyczną Kejos, natomiast producentem konferencji był Carnaval Sztuk – Mistrzów. Organizatorzy przewidzieli 3 moduły konferencji :

  • Moduł naukowy:

  • Irina Lappo (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin) – Cyrk w myśli i praktyce scenicznej Wsiewołoda Meyerholda

  • Jan Ciechowicz (Uniwersytet Gdański) – Teatr, nie cyrk (z cyrku)

  • Olga Kupcova (Państwowy Instytut Sztuki, Moskwa) – „Cyrkizacja” teatru – teatralizacja cyrku w latach 20. XX wieku w Rosji

  • Sylwia Siedlecka (Uniwersytet Warszawski, Instytut Slawistyki PAN) – O przełomach w cyrku Europy Środkowo-Wschodniej w XX wieku

  • Zofia Snelewska-Stempień (Uniwersytet Łódzki) – Cyrk pod skrzydłami władzy ludowej – przyczynek do historii cyrku polskiego w latach 1945-1989

  • Paweł Stangret (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) –

  • Grzegorz Janikowski (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza – Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku) – Teatrolog patrzy na cyrk i się dziwi

  • Katarzyna Donner (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego we Wrocławiu) – Idiomy (Nowego) Cyrku

  • Agnieszka Bińczycka – Kurtyna w górę! Czyli tradycja i historia w tle Nowego Cyrku

  • Olga Roszak (MSU, Uniwersytet Gdański) – Kondycja Nowego Cyrku w Polsce

  • Katarzyna Dąbrowska, Agata Zapasa (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin) – Wielokulturowość w cyrku – cyrk w wielokulturowości

  • Sabina Drąg (Uniwersytet Jagielloński, Kraków) – Klaun w kontekstach współczesności

  • Grzegorz Zyzik, (Uniwersytet Opolski) – „Nowoczesność w starym stylu”. Żonglerka jako łącznik między tradycją a Nowym Cyrkiem

  • Grzegorz Kondrasiuk, (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin) – Żongler – między dyscypliną a improwizacją

  • Donald Lehn, (Dyrektor Escuela de Circo Carampa, Madryt, Hiszpania), Circus in Urban Spaces

  • Mirosław Urban, (żongluj.pl, INSPI, Lublin), Pedagogika cyrku – praca od podstaw (historia, cele, korzyści)

  • Ewa Dembek (Festiwal Cyrków Dziecięcych, Brodnica) – Edukacja cyrkowa w Polsce – doświadczenia pedagoga

  • Veronika Štefanová, (CIRQUEON – Centrum Nowego Cyrku, Praga, Czechy), Circus Education Professional Schools and Czech Tendencies in Professional Circus Training 10523873_670401309717186_7581493768586304633_n
  • Prezentacje projektów:

  • Ewa Wójciak (Teatr 8 Dnia) – Teatr Pomiędzy Ludźmi;
  • Piotr Chlipalski: Ulicznicy / scena c – Ulicznicy – spaghetti festiwal i co z tego wynika;

  • Marta Szumiłowska – Festiwal FETA i produkcje plenerowe

  • Rafał Sadownik (Warsztaty Kultury), Agnieszka Wiechnik (Marketing Miasta Lublin) – Carnaval Sztuk-Mistrzów wydarzenie-wizytówka miasta;

  • Marta Kuczyńska, Olga Cherbor: Kejos – platforma artystyczno – badawcza (Wrocław);

  • Agata Piesiewicz: Bandit Quine Circus (Wrocław);

  • Jakub Szwed, Magda Martyniuk: Fundacja Sztukmistrze (Lublin);

  • Zuzanna Jarmakowska: Carnival – Łódź;

  • Paulina Chodnicka, Grenz Kultur gGmbH – Kreo Circus

  • Kamil „Bas” Pawełczak, Kuglarstwo.pl

  • Paula Jarmołowicz – Ośrodek Teatralny „Działania Ośrodka Teatralnego Kana w przestrzeniach miejskich

  • Ivan Krajl: Festival novog cirkusa (Zagrzeb, Chorwacja) „Festival novog cirkusa – 10 years of Croatian experience“

  • Anne-Louise Cottet: Prezentacja CIRKOSTRADA network

  • Anna Jania: Prezentacja Pôle National Cirque et Arts de la Rue i festiwalu “Fete dans la ville”
  • „Targi sztuki”

      Konferencja ma zaowocować wydaniem 'Przewodnika po Nowym Cyrku w Polsce’. Publikacja ta oprócz części naukowej ma zawierać również bazę kontaktów, miejsc i przedsięwzięć, która posłuży jako narzędzie popularyzacji i promocji współczesnego cyrku polskiego w kraju i za granicą.

10522005_670402983050352_4230555252867114383_n

    Trzy dni wykładów, prezentacji i dyskusji przyniosły wiele refleksji. Pojawiła się potrzeba rozróżnienia i zdefiniowania Nowego Cyrku i Współczesnego Cyrku jako dziedziny sztuki. Prezentacje festiwali, artystów i organizacji cyrkowych ukazały szerokie spektrum możliwości i zainteresowań. Podjęto również próbę wymiany doświadczeń w tematyce produkowania sztuki cyrkowej i plenerowej w Polsce. Ostatnia dyskusja konferencji dotyczyła sieciowania cyrkowego w Europie i Polsce. Był to optymistyczny akcent wieńczący całe wydarzenie.

Jak na pierwszą tego typu konferencje frekwencja była naprawdę zadowalająca. Mamy nadzieje, że wpisze się ona na stałe,br do kuglarskiego kalendarza a jej popularność z roku na rok będzie rosła.

 

zdjęcia: Kejos The-At-Er

 

Podobne wpisy

2 Comments

  1. Konferencja była świetna. Usłyszałam wiele nowych rzeczy, które dały mi do myślenia, mam nadzieję że nie tylko mi 😉 oby więcej takich inicjatyw, które zaowocują zmianami na lepsze w Polsce i nie tylko 🙂

  2. Bałem się, że wykłady będą nudne i w pewnym momencie wszyscy zasną. Na szczęście było bardzo ciekawie a wystąpienia na tyle krótkie, że po każdym czuło się niedosyt.

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.

Ola
Ola
hulahop, fireshow, taniec