W dniach 23-25 lipca w Lublinie odbyła się pierwsza interdyscyplinarna konferencja naukowa ’Nowy cyrk i sztuka w przestrzeni publicznej’. Inicjatorem i koordynatorem konferencji była Marta Kuczyńska wspierana przez platformę badawczo – artystyczną Kejos, natomiast producentem konferencji był Carnaval Sztuk – Mistrzów. Organizatorzy przewidzieli 3 moduły konferencji :
-
Moduł naukowy:
-
Irina Lappo (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin) – Cyrk w myśli i praktyce scenicznej Wsiewołoda Meyerholda
-
Jan Ciechowicz (Uniwersytet Gdański) – Teatr, nie cyrk (z cyrku)
-
Olga Kupcova (Państwowy Instytut Sztuki, Moskwa) – „Cyrkizacja” teatru – teatralizacja cyrku w latach 20. XX wieku w Rosji
-
Sylwia Siedlecka (Uniwersytet Warszawski, Instytut Slawistyki PAN) – O przełomach w cyrku Europy Środkowo-Wschodniej w XX wieku
-
Zofia Snelewska-Stempień (Uniwersytet Łódzki) – Cyrk pod skrzydłami władzy ludowej – przyczynek do historii cyrku polskiego w latach 1945-1989
-
Paweł Stangret (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) –
-
Grzegorz Janikowski (Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza – Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku) – Teatrolog patrzy na cyrk i się dziwi
-
Katarzyna Donner (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. L. Solskiego we Wrocławiu) – Idiomy (Nowego) Cyrku
-
Agnieszka Bińczycka – Kurtyna w górę! Czyli tradycja i historia w tle Nowego Cyrku
-
Olga Roszak (MSU, Uniwersytet Gdański) – Kondycja Nowego Cyrku w Polsce
-
Katarzyna Dąbrowska, Agata Zapasa (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin) – Wielokulturowość w cyrku – cyrk w wielokulturowości
-
Sabina Drąg (Uniwersytet Jagielloński, Kraków) – Klaun w kontekstach współczesności
-
Grzegorz Zyzik, (Uniwersytet Opolski) – „Nowoczesność w starym stylu”. Żonglerka jako łącznik między tradycją a Nowym Cyrkiem
-
Grzegorz Kondrasiuk, (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin) – Żongler – między dyscypliną a improwizacją
-
Donald Lehn, (Dyrektor Escuela de Circo Carampa, Madryt, Hiszpania), Circus in Urban Spaces
-
Mirosław Urban, (żongluj.pl, INSPI, Lublin), Pedagogika cyrku – praca od podstaw (historia, cele, korzyści)
-
Ewa Dembek (Festiwal Cyrków Dziecięcych, Brodnica) – Edukacja cyrkowa w Polsce – doświadczenia pedagoga
- Veronika Štefanová, (CIRQUEON – Centrum Nowego Cyrku, Praga, Czechy), Circus Education Professional Schools and Czech Tendencies in Professional Circus Training
-
Prezentacje projektów:
- Ewa Wójciak (Teatr 8 Dnia) – Teatr Pomiędzy Ludźmi;
-
Piotr Chlipalski: Ulicznicy / scena c – Ulicznicy – spaghetti festiwal i co z tego wynika;
-
Marta Szumiłowska – Festiwal FETA i produkcje plenerowe
-
Rafał Sadownik (Warsztaty Kultury), Agnieszka Wiechnik (Marketing Miasta Lublin) – Carnaval Sztuk-Mistrzów wydarzenie-wizytówka miasta;
-
Marta Kuczyńska, Olga Cherbor: Kejos – platforma artystyczno – badawcza (Wrocław);
-
Agata Piesiewicz: Bandit Quine Circus (Wrocław);
-
Jakub Szwed, Magda Martyniuk: Fundacja Sztukmistrze (Lublin);
-
Zuzanna Jarmakowska: Carnival – Łódź;
-
Paulina Chodnicka, Grenz Kultur gGmbH – Kreo Circus
-
Kamil „Bas” Pawełczak, Kuglarstwo.pl
-
Paula Jarmołowicz – Ośrodek Teatralny „Działania Ośrodka Teatralnego Kana w przestrzeniach miejskich„
-
Ivan Krajl: Festival novog cirkusa (Zagrzeb, Chorwacja) „Festival novog cirkusa – 10 years of Croatian experience“
-
Anne-Louise Cottet: Prezentacja CIRKOSTRADA network
- Anna Jania: Prezentacja Pôle National Cirque et Arts de la Rue i festiwalu “Fete dans la ville”
-
„Targi sztuki”
Konferencja ma zaowocować wydaniem 'Przewodnika po Nowym Cyrku w Polsce’. Publikacja ta oprócz części naukowej ma zawierać również bazę kontaktów, miejsc i przedsięwzięć, która posłuży jako narzędzie popularyzacji i promocji współczesnego cyrku polskiego w kraju i za granicą.
Trzy dni wykładów, prezentacji i dyskusji przyniosły wiele refleksji. Pojawiła się potrzeba rozróżnienia i zdefiniowania Nowego Cyrku i Współczesnego Cyrku jako dziedziny sztuki. Prezentacje festiwali, artystów i organizacji cyrkowych ukazały szerokie spektrum możliwości i zainteresowań. Podjęto również próbę wymiany doświadczeń w tematyce produkowania sztuki cyrkowej i plenerowej w Polsce. Ostatnia dyskusja konferencji dotyczyła sieciowania cyrkowego w Europie i Polsce. Był to optymistyczny akcent wieńczący całe wydarzenie.
Jak na pierwszą tego typu konferencje frekwencja była naprawdę zadowalająca. Mamy nadzieje, że wpisze się ona na stałe,br do kuglarskiego kalendarza a jej popularność z roku na rok będzie rosła.
zdjęcia: Kejos The-At-Er
Konferencja była świetna. Usłyszałam wiele nowych rzeczy, które dały mi do myślenia, mam nadzieję że nie tylko mi 😉 oby więcej takich inicjatyw, które zaowocują zmianami na lepsze w Polsce i nie tylko 🙂
Bałem się, że wykłady będą nudne i w pewnym momencie wszyscy zasną. Na szczęście było bardzo ciekawie a wystąpienia na tyle krótkie, że po każdym czuło się niedosyt.